Doelgroep

Je doelgroep (de mensen waarvoor je de cursus maakt) wil je zo duidelijk mogelijk beschrijven. Pas als je weet wat zij allemaal kunnen, weten en waar hun behoeften en interesses liggen, kun je de cursus voor hen op maat maken. Daarna kun je aan de slag met het schrijven van leerdoelen, het vormgeven van de cursusinhoud en het maken van een evaluatieplan.

Voor wie wil jij een cursus maken?

Voor wie wil jij een cursus maken?

Voor deze opdracht visualiseer je de cursisten die jij graag op je cursus wilt ontvangen.
Deze visualisatie houd je steeds in je achterhoofd. Tijdens de opdrachten die nog volgen helpt dat je om de cursus voor deze groep helemaal op maat te maken. Op die manier wordt je cursus daadwerkelijk aantrekkelijk voor deze groep en vergroot je de kans dat zij zich aanmelden voor je cursus. LEES VERDER

Wat wil je cursisten meegeven?

Wat wil je cursisten meegeven?

Bij deze opdracht bepaal je welke sfeer, ervaringen of inzichten je jouw cursisten mee wil geven waardoor ze enthousiast worden over jouw cursus.
Wat maakt dat jij passievol bent over wat je doet of weet? Als je dat kunt benoemen, heb je meteen de punten te pakken waarmee je dat enthousiasme kunt overdragen. LEES VERDER

Welke taal gebruik je in de cursus?

Welke taal gebruik je in je cursus?

Na het maken van deze opdracht weet je in welke taal of talen je de cursus aanbiedt. Je hebt vastgesteld of populair taalgebruik (straattaal, je en jij zeggen, en dergelijke) bij jou en de cursisten past. Ook weet je welke technische-, vak- of specifieke termen je gaat gebruiken en of je die vooraf moet uitleggen. Je hebt een voorstelling van welke voorbeelden de cursisten zullen aanspreken om zo het te leren vergemakkelijken. Als laatste heb je een plan gemaakt over hoe je omgaat met complimenteren en/ of uitdagen. Houd je hier allemaal rekening mee, dan past je taalgebruik bij wat jijzelf en de cursisten prettig vinden. LEES VERDER

Gezondheid en veiligheid

Gezondheid en veiligheid

Na het maken van deze opdracht heb je in kaart gebracht welke risico‚Äôs de cursisten tijdens je cursus lopen. Je bedenkt wat jij gaat doen om deze risico’s zo veel mogelijk te vermijden of te verkleinen. Ook heb je een plan gemaakt voor wanneer het toch mis gaat, of wanneer iemand onwel wordt tijdens de cursus. LEES VERDER

Het niveau van de cursus

Het niveau van de cursus

Na het maken van deze opdracht weet je of je een cursus voor beginners, of gevorderde cursisten wilt maken. Ook heb je een plan om uit te zoeken wat je cursisten al weten en kunnen op het gebied van de cursus; de beginsituatie. Je weet je hoe je hierbij zult aansluiten en hoe je omgaat met niveau verschillen. LEES VERDER